Blog

Cyberrisk: het digitale gevaar!

08/11/2022

Cyberrisk: het digitale gevaar!

Iemand binnen de onderneming vult zijn gegevens in op een fake website waar men bijvoorbeeld een iPhone kan winnen. Helaas is er geen iPhone te winnen, maar beschikt een hacker nu wel over diens logingegevens. Deze maakt hier handig gebruik van en installeert ransomware*op de systemen van de werkgever waarmee hij al diens gegevens encrypteert (versleutelt). De werkgever krijgt dezelfde dag nog een mail met de melding dat hij zijn gegevens terug kan krijgen na het betalen van 50.000,00 euro aan Bitcoins.

*Ransomware: zal, eenmaal in het systeem geïnstalleerd, bestanden encrypteren en daarmee onbruikbaar maken. Mits het betalen van losgeld wordt de encryptiecode bekendgemaakt, waarmee de bestanden terug toegankelijk worden. Betalen is overigens riskant: het slachtoffer heeft niet de minste garantie dat betaling tot ontsluiting van de aangetaste computer leidt.

Er wordt vaak verondersteld dat enkel grote bedrijven het slachtoffer worden van een cyberaanval, maar niets is minder waar! Kmo’s beschikken meestal niet over een gespecialiseerde ICT-dienst en hebben bijgevolg niet de nodige permanente beveiliging. Bovendien zijn de gegevens in de Cloud onvoldoende bestand tegen zulke aanvallen. Hierdoor vormen kmo’s een makkelijke prooi voor hackers.

Uit recente studies blijkt dat het aantal cyberclaims de afgelopen 5 jaar is verdubbeld.

Hackers gaan geregeld verder dan enkel het versleutelen van gegevens. Doorgaans wordt er gedreigd om de gegevens te publiceren of zelfs te verkopen. Een cyberaanval heeft daarom niet alleen gevolgen voor een onderneming en de werking ervan, maar ook voor haar klanten en leveranciers.

Gelukkig kan ieder bedrijf zich hiertegen verzekeren door middel van een cyberpolis!

Wat is een cyberriskpolis juist?

Een polis cyberrisk is een mix van een aansprakelijkheids-, bijstands- én zaakschadeverzekering. Deze verzekering beschermt een onderneming tegen de gevolgen van cyberaanvallen en datalekken.

Wat zijn de belangrijkste waarborgen van een cyberriskpolis?

  • Interventiekosten en bijstand

De meerderheid van de kmo’s heeft geen medewerkers in dienst die 24/7 klaarstaan om in te grijpen bij een cyberaanval. De externe eerste hulp bij dergelijke incidenten is daarom essentieel. De verzekeraar werkt ook samen met een gespecialiseerde firma die snel en efficiënt kan optreden bij een cyberaanval. Bovendien neemt de polis cyberrisk de kosten van dergelijke interventies op zich. 

  • Ransom

De verzekeraar zal, in het slechtste geval, overgaan tot de betaling van het gevraagde losgeld.

  • Winstverlies

Hoe dan ook zal een aanval een zware impact hebben op de inkomsten van een onderneming. De verzekeraar zal dan ook het winstverlies door netwerkonderbreking vergoeden. 

  • Eigen schade en kosten

De cyberriskpolis biedt ook tussenkomst voor bijkomende kosten die uit een cyberaanval voortvloeien. Denk aan het informeren van klanten en leveranciers, herstel- en reputatieschade.


  • Aansprakelijkheid en administratieve boetes

Daarenboven kunnen ook anderen schade lijden door een cyberaanval zoals het verlies of het publiceren van belangrijke klantengegevens. Omwille van de GDPR-wetgeving kunnen er administratieve boetes worden opgelegd. Hierdoor is het belangrijk dat de verdedigingskosten en de schade aan derden gewaarborgd worden.


  • Rechtsbijstand

Tevens biedt de cyberriskpolis dekking voor de juridische gevolgen van een cyberaanval. Stel dat de onderneming een medewerker wenst te ontslaan na een ongepast bericht op sociale media over een klant. Of een leverancier wenst een onderneming aansprakelijk te stellen voor niet gewaarborgde schade na een cyberaanval.


Heeft u bijkomende vragen of wenst u een gepersonaliseerde offerte Cyberrisk? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Cyberrisk: het digitale gevaar!